- الشكل الموسيقى للألبوم :-
-------------------------
- الألبوم القادم لعمرو دياب يحمل روح اللاتين ويبتعد تماما عن سيطرة الهاوس كما كان فى أخر ألبومين للهضبة
- يمكنك سماع الشكل والروح تحديدا فى أغانى تشبه "قدام عيونك" و " اغيب أغيب " و " الله لا يحرمنى منك"
الميكس بين الجيتارات الاسبانية والاليكتريك ولا مانع من بعض الروح الشرقية فى أغانى المقسوم بالألبوم
أى ان عشاق مرحلة ليلى نهارى وومــالــه سيدوبون عشقا فى الألبوم
الجديد لديــاب
2- هيكــلة الألبوم الاساسية :-أ
-------------------------
- توزيع الألبوم كاملا للفنان عــادل حقــى
- ألحان الألبوم معظمهــا للفنان عمرو ديــاب ماعدا لحنين لليبى "البدرى كلباش" وربما يتم ضم الحان سابقة تم العمل عليها سيتم توضيحها فى السطور القادمة
- الكلمات تحمل نفس فريق عمل دياب الذى اعتدنا عليه بداية ببهاء وأيمن مرورا بخالد تاج وتامر حسين
- صــــوت عمرو ديــاب هو كلمة السر فى الألبوم , تذكروا معى ذلك الكلام جيدا , صوت عمرو فى بعض الاغانى حولها من اغنية حلوة الى قنبلة من قنابل ديــاب حتى مع جمل لحنية قريبة من أغان اخرى
3- نظرة من الداخل :-أ
-----------------------
فيما يلى طرح لأغانى الألبوم القادم البعض منها مؤكد نزوله والاخر فى قائمة الاختيارات كما سنوضح
1- يــا ريت سنك : مهما حكيت عن تلك الاغنية لن أوفيها حقها , اللحن شبيه ل "الله لا يحرمنى" و توزيع "روحى مرتحالك" وهى جملة لحنية خاصة مش مقسوم بالمعنى الكامل , اغنية مشرقة ومميزة جدا وفى رأيي ستكون اهم اغانى الألبوم
ياريت سنك يزيد سنتين.. عشان سنك كدة صغير..
يزيد لكن في تكوينك مفيش ولا حاجة تتغير...
قوامك هوا هوا يكوون ولونك يبقى نفس اللون..
عيونك لسا بتفتح ومن دلوقتي بتحير ..
ياروح الروح على الخطوة اللي شيلاكي..
ياروح الروح على الريشة اللي رسماكي..
يانور قلبك يانور طيب..
لمسني لمسة شبعني..
انا لو بس مش طيب..
مفيش ولا حاجة تمنعني..
2- عــلــى راحــتـــك : منذ أيــام قليــلــة انتهى عمرو ديــاب من وضع صوته عليهــا ومن الواضح انها مرشحة أخيــرا وبقوة للألبوم القــادم , الاغنية مقسوم وراقصة وبها جمل لحنية مميزة جدا
على راحتك..واعمل ما بدالك
مين دة الى في نص جمالك
كفاية ... العيون دى كفاية
دة انت حكاية.. في كدة
على رااااحتك
ء3- مــالى عيــنــيــا : المقسوم الثــانى بالألبـــوم , أغنية مكتملة الأركان فى الكلمة واللحن والصوت الأكثر من رائع للهضبة , وعلى فكرة تم تغيير الكلمات تماما عن التى تم غنائها فى حفل جامعة المستقبل
حبيبى مالى عينيــا ... وبلاقى راحتى معاه
الحب والحنية ..
4- ألــومــك ليــه : الاغانى الهادئة بالألبوم على الرغم من بساطة اللحن الا انها تتألق بصوت عمرو دياب وباستخدام الوتريــات اللى بترجعنا لسلوهات دياب زمــــان وألومك ليه تحمل روح كلاسيك مميزة جدا جدا
ألومك ليه
حبيبى أنا أولى ألوم روحى...ولا أعذرها
وعارف ليه
عشان قدام عنيا حقيقة وبنكرها
عينيك تايهين ... ايديك دى كأن اخر مرة حمسكها
أساسا مين .. بقى بيهتم بالحاجة اما يملكها
عينيك تايهين ... ايديك دى كأن اخر مرة حمسكها
أساسا مين .. بقى بيهتم بالحاجة اما يملكها
----------------
ويا خسارة .. محدش فينا نفذ وعد
يا خسارة .. محدش فينا خاف م البعد
ومش حاسين بقيمة بعض
ومش حاسين بقيمة بعض
5- تجــربــة وعــدت : أو كما يطلق عليها البعض " تعبت أنــا" , نعم أعرف ان الاغنية صادمة ولكن عمرو انتهى من العمل عليها ومرشحة بقوة للألبوم القــادم وأتمنى بشكل شخصى ضمهــا لانها ستكون من أقوى اغانى الألبوم
تعبت أنا ومين متعبش فينا
تعبت أنا ياريت متعبيش فينا
تجربه وعدت واتعدت من ضمن تجاربى
ورجوعها مبقاش بالساهل
تجربه وعدت وانا قولت وبتكلم عربى
بالعربى محدش يستاهل
أنا ياتاعبنى معاك هنساك
هنسى كل أيامك
ما انا مطلعش قلبى ملاك
مش ده برضو كلامك
6- عــارف حبيــبــى : من الأغانى المؤكد وجودهــا بالألبوم القـادم لديـاب وتحمل شجن الألبوم كله وأعتقد انها ستكون الاغنية السلو الأقوى بالألبـــوم وصوت عمرو بها لا يوصف بكلام
عارف حبيبى اللى زود ف الخلاف ... بقيت بلاقى بينا مليون اختلاف
عارف حبيبى اللى زود ف الخلاف .. بقيت بلاقى بيننا مليون اختلاف
دانا كل ماعمل حاجة بينا تقربك .. مبقتش الاقى حاجة واحدة بتعجبك
أنا كل ماعمل حاجة بينا تقربك .. مبقاتش الاقى حاجة واحدة تعجبك
وأما أسألك بتحبنى وتقولى اااااااه
مبقتش قادر اصدقك وبقيت بخاااف
7- قـــال فـــاكريـنـك : بكل أسف اقول لكم ان الاغنية فرصتها ضعيفة فى اللحاق بالألبوم القادم , الاغنية أكثر من رائعة فى اللحن والتوزيع ولكنها تحمل كوبليه مارينــا وبس ولا يوجد أى اضافات اخرى اضافة الى اخراج دياب للاغنية من حساباته تماما وأعتقد انها اذا لم يتم وضعها فى الحسبان فى اخر لحظة فمن الممكن ان تصدر بشكل فردى أو تتسرب لاحقــا
8- هنــاك جملتين لحنيتين من ألحان البدرى كلبــاش لم يتم وضع الاغانى عليهما بعد ومن الممكن ان تكون " هى حيــاتى" واحدة منهمــا ولكن لا توجد أى تأكيدات عندى بخصوصهما بعد
- كما ان هناك اغنية من ألحان الفنان عمرو مصطفى باسم "بان هوانا" كانت مرشحة للتواجد بألبوم وياه ولم يتم ضمها وربما يكون هذا التواجد الوحيد لعمرو مصطفى الذى يغيب لأول مرة عن ألبوم دياب منذ بدأ التعاون معا من 11 عاما
4- مـــوعــــد الألبوم :-أ
-------------------------
- تم الانتهاء من الجمل اللحنية والتوزيع الكامل لكل أغانى الألبوم وقــام دياب بوضع صوتــه على 90% من أغانى الألبوم والباقى فى الطريـــق
- أى ان دياب يستطيع تسليم ماستر الألبوم لو أراد خلال اسبوع ولكن هناك تردد شديد من اصدار الألبوم الان للظروف العديدة التى تمر بها البلدان العربية
- هــنــاك اتجاه يشير الى ضرورة أصدار الالبوم فى شهر يونيو للحاق بالصيف من أوله ويتبعه إقامة الحفل السنوى بالساحل الشمــالى مما سيحقق حراك لسوق الكاسيت وللسياحة الداخلية فى نفس الوقت ولكن دياب يخشى من ان تكون الأوضاع غير ملائمة نتيجة للانتخابات البرلمانية والرئاسية فى اغسطس ونوفمبر
واتجاه اخر لتأجيل طرح الألبوم فى شتاء 2012 وبالتالى يكون أول البوم يصدر بعد 3 سنوات من الانتظار
ويبقى الرأى النهائى لديــاب الذى سيحسم أمره خلال الاسابيع القادمة بإذن الله
*********************
محدث 2 : المكـــســــاج
**************
undefined
- انتهى الفنان عمرو دياب من وضع صوته على كل أغانى ألبومه القـــادم , وبدأت مرحلة الميكساج لكل أغــانى الألبوم
- كل جيتارات الألبوم من إبداع خوان سيرو والذى سبق وقدم وتريات ( وماله - بتخبى ليه - قدام عيونك - اغيب اغيب) ماعدا اغنيتين فقط بجيتار مصطفى أصلان
0 comments:
إرسال تعليق
ننتظر تعليقات الديابية دائما .. فلا تبخلوا علينا بها